Моля, въведете вашето потребителско име и парола.
Изчакайте зарежда се ..
Изчакайте зарежда се ..

Как да изберем правилния дисплей за фотография и графичен дизайн

2017

25

юли

При многообразието от размери, резолюции, съотношения на страните, технологии на панелите и цветова поддръжка, всички борещи се за място на рафтовете в магазините, дори професионалните потребители могат да изпитат затруднения при избора на подходящия дисплей, които да накара техните снимки и дизайни да изпъкват. MMD, лицензен партньор на Philips monitors, обобщава в няколко съвета:


1. Първо, най-трудният въпрос: цвета. В професионална среда, цветовете на екрана трябва в максимална степен да съответстват на изходния продукт на други устройства, като например принтери. Ето защо точното цветопредаване е толкова важно. Независимо, че звучи внушително, числото 16.7 милиона цвята, които по принцип могат да бъдат възпроизведени на стандартен дисплей, не са достатъчно за професионална графика и фотографски приложения. Един добър монитор за такива задачи трябва да притежава широк цветови спектър и отлична калибровка. Ето някои от термините, на които ще се натъкнете:
a. Цветовото пространство sRGB е минимумът, които ви е нужен;
b. Adobe RGB е по-широк цветови спектър от sRGB и де фактор е стандарта в тази индустрия. Един професионален дисплей трябва да може точно да представи поне 90% (желателно и повече) от цветовете в това цветово пространство;
c. Друг често споменават стандарт за цветови спектър е NTSC – 72% NTSC*  = 99% sRGB** . Следователно, дисплей, който възпроизвежда повече от стандартните 72% NTSC, ще предложи още по-живи и естествени цветове. Повечето от новите монитори Philips, например, са снабдени с технологии, които им позволяват да осигурят между 85% NTSC (122.9% sRGB) и 104% NTSC (130% sRGB) покритие.


2. Друг параметър, на който да обърнете внимание, са размера на монитора и съотношението на страните:
a. За добър общ преглед на творческото ви произведение, сравнения и многозадачна работа, задължително ви е необходим голям екран. Всеки дисплей под 27 инча просто не осигурява екранното пространство, от което един фотограф или дизайнер се нуждае. 32 инча или дори 40 инча са подходящи размери на екрана, които предлагат достатъчно място за качествена работа.
b. Съотношението на страните също трябва да бъде взето предвид. Широкоекранните дисплеи вече са стандарт, като повечето модели използват съотношение 16:9, предлагащо не само много място по хоризонтала, но и относително повече място във височина, в сравнение например с 21:9. Това означава по-малко движения на врата и очите за поглед върху цялата картина и по-добро съответствие на стандартните пропорции при печат.


3. Изборът на резолюция е по-малко еднозначен и трябва да се оцени в комбинация с размера на дисплея. Дали Full HD е напълно достатъчна? Или е по-добре да се вземе модел с Quad HD или дори 4K? QHD дисплеите предлагат резолюция от 2560 x 1440 пиксела в сравнение с 1920×1080 при Full HD. Колкото по-голям екранът, толкова по-висока трябва да бъде резолюцията. И тъй като професионалните фотографи и дизайнери ще търсят монитор с диагонал поне 27 инча, има смисъл той да е и с по-висока разделителна способност - минимум QHD.
Ако се замисляте за още по-голям дисплей, трябва да се насочите към 4K модел – категория, чиято популярност бързо нараства. Тези монитори предлагат още по-голяма резолюция от 3840 x 2160 пиксела, което ги прави идеални за увеличаване на фини детайли. С повече пиксели върху всеки инч от екрана, отделните пиксели от изображението остават незабележими дори при силно увеличение. Хората, свикнали да работят с разделен екран, могат да разгледат върховия 40-инчов модел със супер фина резолюция, който е много подходящ за тази цел.


4. Следващата характеристика е технологията на панела. Предлагат се две масови технологии, които са чудесен избор при работа с графика: VA (vertical alignment) и IPS (in-plane switching). И двете предлагат подобни, изключително широки зрителни ъгли от 178 градуса, което позволява дисплея да бъде наблюдаван от всякакъв ъгъл. Има разлика по отношение на точността на предаване на цветовете и равномерното разпределение на яркостта, които са малко по-високи при IPS панелите. В много нови монитори с VA панели, обаче, това се компенсира чрез специални технологии за разширяване на цветовия спектър и в случая при мониторите Philips с технологията Ultra-Wide Color. Нещо повече, VA панелите демонстрират по-дълбоко черно и по-добър контраст от IPS панелите и се характеризират с по-ниска консумация на енергия.


5. Плосък или извит? Това е въпрос на лично предпочитание. Последните модели извити дисплеи нежно обграждат зрителното поле на потребителя, позволявайки по-добър фокус върху текущата задача, а това е важно в натоварените офис среди. Извитият дисплей е способен да създаде увеличено възприятие за дълбочина с минимално изкривяване на картината. Някои потребителите, обаче, предпочитат плоски дисплеи за създаване (не толкова за гледане) на съдържание, тъй като всякакво изкривяване на образа, дори минимално, е нежелателно. В зависимост от наличното пространство на бюрото (и бюджета), може да се използва и конфигурация с два монитора – един плосък и един извит.


Професионалистите, занимаващи се с графика, следва да се фокусират първо върху изброените ключови характеристиките, но и да вземат предвид други функционални възможности като опциите за ергономична настройка и наличието на множество интерфейси за свързване. Всички те играят роля за продуктивността през работния ден.

 

___________________________________________

*NTSC Area based on CIE1976
**sRGB Area based on CIE 1931